Tidigare har förslagen varit dubbelspår längs nuvarande sträckning genom centrala Hudiksvall eller en ny västlig sträckning utanför. Opinionen mot att behålla tågtrafiken i centrum har handlat om ökat buller och en för stor barriäreffekt.
Trafikverket och Hudiksvalls kommuns nya, gemensamma förslag, är att söderifrån leda dubbelspåret väster om centrum, för att sedan vika in i höjd med Håsta och Jakobsberg, och sedan ansluta till den nuvarande Ostkustbanans sträckning nordost om Lillfjärden.
Bro eller tunnel
Ett nytt dubbelspår kan enligt förslaget i en tunnel som som mynnar ut norr om sjukhuset och övergår i en bro över Lillfjärden. Nära Glysis kan ett nytt stationsläge ligga.
– Det här alternativet är väldigt spännande att studera närmare. Om det kan genomföras tror jag att det går att få en bred politisk uppställning för detta, säger Mikael Löthstam (S), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.
Det nya alternativet befinner sig i ett tidigt skede och behöver genomgå grundligare utredningar, uppger Trafikverket. Valet av lokalisering planeras att vara klart 2020 för att kunna bli aktuellt i nästkommande nationella plan för transportsystemet.