Dubbelspåret föreslås gå väster om stan, inom den turkosa korridoren, för att sedan ledas in till centrala delarna i den lila korridoren, och sedan ansluta till den nuvarande järnvägssträckningen nordost om Lillfjärden. Foto: Trafikverket

Trafikverket vänder: Ny tågstation i närheten av Glysis i Hudiksvall

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket och Hudiksvalls kommun lanserar ett nytt förslag om framtida Ostkustbanan genom Hudiksvall. Nu leds trafiken utanför centrum, men svänger sedan in över Lillfjärden.

Tidigare har förslagen varit dubbelspår längs nuvarande sträckning genom centrala Hudiksvall eller en ny västlig sträckning utanför. Opinionen mot att behålla tågtrafiken i centrum har handlat om ökat buller och en för stor barriäreffekt.

Trafikverket och Hudiksvalls kommuns nya, gemensamma förslag, är att söderifrån leda dubbelspåret väster om centrum, för att sedan vika in i höjd med Håsta och Jakobsberg, och sedan ansluta till den nuvarande Ostkustbanans sträckning nordost om Lillfjärden.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

Bro eller tunnel

Ett nytt dubbelspår kan enligt förslaget i en tunnel som som mynnar ut norr om sjukhuset och övergår i en bro över Lillfjärden. Nära Glysis kan ett nytt stationsläge ligga.

– Det här alternativet är väldigt spännande att studera närmare. Om det kan genomföras tror jag att det går att få en bred politisk uppställning för detta, säger Mikael Löthstam (S), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Det nya alternativet befinner sig i ett tidigt skede och behöver genomgå grundligare utredningar, uppger Trafikverket. Valet av lokalisering planeras att vara klart 2020 för att kunna bli aktuellt i nästkommande nationella plan för transportsystemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

Mer i ämnet