Antingen dras ett dubbelspår längs nuvarande sträckning genom centrala Hudiksvall eller i en helt ny dragning längre västerut, det har varit Trafikverkets två alternativ, andra förslag har avfärdats.
Kommunen har riktat in sig på det första alternativet men politiker är oense, det finns en stark opinion och SJ vill helst se ett annat alternativ, en delad spårlösning med ett centralt och ett externt spår.
Trafikverket backar
Nu meddelar Trafikverket att man backar och öppnar för fler alternativ.
– Visst har vi känt en press men vi ser nu en möjlighet att gå vidare för vi har inte bråttom att ta fram ett alternativ just nu genom att den här delen inte finns med i den nationella planen för närvarande, säger Hans-Olov Åström, enhetschef på Trafikverket.
Kommunstyrelsens ordförande i Hudiksvall är nöjd med Trafikverkets ändrade planer.
– Nu kan vi utreda fler alternativ än de två som hittills prövats. Jag utgår från att en delad lösning där godståg kan gå utanför staden medan persontågen fortsatt kan trafikera centrala Hudiksvall är ett av förslagen som kommer att analyseras djupare, säger Mikael Löthstam (S) i ett pressmeddelande.
Ostkustbanan var tänkt att behandlas på måndagens kommunfullmäktige, men ärendet stryks nu i väntan på mer information från Trafikverket.