Hudiksvalls kommun förbereder just nu en översiktsplan för ett dubbelspår längs nuvarande sträckning på ostkustbanan, något som kommunstyrelsen ska besluta om den 5:e december.
SJ har yttrat sig och ser helst en delad spårlösning där långsammare passagerartåg kan köra genom centrum, längs nuvarande spårdragning, medan godståg och snabbtåg har möjligheten att passera i hög hastighet, 250 kilometer i timmen, utanför stadskärnan.
– Det har funnits tidigare och i framtiden kommer ostkustbanan att ha fler kunder. Då tänker vi tåg som kör non-stop från Sundsvall ned till Arlanda och Stockholm, säger Tomas Weibull på SJ.
Centralt spår viktigt för orten
SJ är tydliga med att det inte ska bli färre tåg än i dag som stannar i Hudiksvall och Gävleborg, utan det är i en framtida utökning av tågtrafiken som man planerar att ha snabbtåg som inte stannar överallt. Det är bland annat därför man vill se ett separerat dubbelspår genom Hudiksvall och Iggesund.
– I större städer kanske det inte spelar lika stor roll men på mindre orter är det viktigt att komma centralt med tåg, säger Tomas Weibull.
Trafikverket har tidigare avfärdat en delad spårlösning, dels av kostnadsskäl men också för att Hudiksvall fortsatt skulle vara en flaskhals på ostkustbanan. Om det endast är de två alternativen, alltså dubbelspår längs nuvarande sträckning eller i ett nytt västligt läge, är SJ säkra på sin sak.
– Då är västliga lösningen överlägsen, säger Tomas Weibull.