SJ ser helst att nuvarande spår i Hudiksvall behålls för tåg som stannar, medan snabbtåg kan passera utanför stan på nytt spår. Foto: SVT

SJ planerar för tåg som inte stannar i Hudiksvall

Uppdaterad
Publicerad

SJ ser helst att en ny järnväg genom Hudiksvall medger så höga hastigheter som möjligt, för att kunna passera snabbt utan att stanna. I framtiden tror man på fler tåg som endast gör uppehåll i större städer.

Hudiksvalls kommun förbereder just nu en översiktsplan för ett dubbelspår längs nuvarande sträckning på ostkustbanan, något som kommunstyrelsen ska besluta om den 5:e december.

SJ har yttrat sig och ser helst en delad spårlösning där långsammare passagerartåg kan köra genom centrum, längs nuvarande spårdragning, medan godståg och snabbtåg har möjligheten att passera i hög hastighet, 250 kilometer i timmen, utanför stadskärnan.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

– Det har funnits tidigare och i framtiden kommer ostkustbanan att ha fler kunder. Då tänker vi tåg som kör non-stop från Sundsvall ned till Arlanda och Stockholm, säger Tomas Weibull på SJ.

Centralt spår viktigt för orten

SJ är tydliga med att det inte ska bli färre tåg än i dag som stannar i Hudiksvall och Gävleborg, utan det är i en framtida utökning av tågtrafiken som man planerar att ha snabbtåg som inte stannar överallt. Det är bland annat därför man vill se ett separerat dubbelspår genom Hudiksvall och Iggesund.

– I större städer kanske det inte spelar lika stor roll men på mindre orter är det viktigt att komma centralt med tåg, säger Tomas Weibull.

Trafikverket har tidigare avfärdat en delad spårlösning, dels av kostnadsskäl men också för att Hudiksvall fortsatt skulle vara en flaskhals på ostkustbanan. Om det endast är de två alternativen, alltså dubbelspår längs nuvarande sträckning eller i ett nytt västligt läge, är SJ säkra på sin sak.

– Då är västliga lösningen överlägsen, säger Tomas Weibull.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

Mer i ämnet