När Trafikverket ska besluta om ny dragning av ostkustbanan genom Hudiksvalls är politikerna oeniga om vilket alternativ som bäst gynnar kommunen. Foto: SVT

Politiker oense – allmänheten får tycka till om dubbelspår

Uppdaterad
Publicerad

Politikerna är oense om ett dubbelspår ska gå genom Hudiksvall eller utanför staden. Allmänheten bjuds nu in till ett samrådsmöte där Trafikverket visar hur det västra alternativet ser ut, men också för att ta emot synpunkter.

TV: Se TV-inslaget om allmänhetens möjlighet att påverka

Trafikverket utreder fortfarande vilket av de två alternativen som är det bästa när ett dubbelspår förbi Hudiksvall ska bli verklighet. Det är mycket som spelar in, bland annat påverkan av djur, natur, miljö och vägtrafik berättar Kenth Nilsson som är projektledare på Trafikverket.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

LÄS MER: Dubbelspår ska få fler att flytta till Norrland

– Bägge har sina plus och minus. Det är framförallt barriärerna av friluftslivet i det västra alternativet som är en tung del i detta. Det ska vägas emot barriäreffekter i det östra alternativet. Det gäller att gå igenom alla plus och minus. Det är ett trettiotal effekter som vi tittar på som ska avvägas, säger han.

Förslaget till nytt stationsområde vid Furulund för det västra alternativet på dragningen av järnvägen genom Hudiksvall. Foto: Trafikverket

Effektivt resande

Men det är framförallt att det blir ett effektivt resande som Trafikverket ser som viktigast.

– Då pratar vi restider, hur mycket gods- och regionaltåg som kan gå och hur användbart kan det här stråket blir. Det är viktigt att man lätt ska kunna ta sig till Stockholm och Sundsvall. Hur lösningen blir är viktigt även för de omkringliggande kommunerna, säger Kenth Nilsson.

Allmänhetens åsikter viktiga

När Trafikverket nyligen presenterade sitt förslag till regeringen om den nationella transportplanen fram till 2029 fanns inte utbyggnaden av dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall med där Hudiksvalls järnvägsspår genom eller utanför staden ingick. Men det påverkar inte utredningen eftersom regeringens beslut omprövas vart fjärde år. Skulle beslutet ändras ska förslagen vara färdigutredda. Att allmänheten får möjlighet att tycka till på samrådsmötet kan ha stor betydelse för Trafikverkets beslut som väntas komma innan året är slut.

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

– De har stor möjlighet att påverka genom att peka på de problem som finns och då är det upp till oss att visa hur man kan eleminera de problemen. På så vis blir vi väldigt prövade i det vi gör och det kan medföra att vi gör förändringar i de tankar vi haft från början, säger Kenth Nilsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostkustbanan genom Hudiksvall

Mer i ämnet