Det var många viktiga besked som gavs om vilka satsningarna som ska göras i Gävleborg idag. En utbyggnad till dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall har stått högt på listan och som vi tidigare berättat så har Trafikverket med som en av två planer att bygga en helt nya station, Gävle Västra intill sjukhuset i Gävle, och riva upp spåren mellan Gävle och Bergby helt och dra nya längs E4 istället. Om det blir verklighet avgörs längre fram. Det så kallade västra alternativet förespråkas. Det har redan byggts en ny mötesplats, Kringlan, norr om Hamrångefjärden till projektet. Det är en sträcka på 36 kilometer.
– Järnvägen behöver moderniseras, byggas ut och upprustas. Det blir dubbelspårsutbyggnader på Ostkustbanan. Bland annat från Gävle upp mot Kringlan, säger Catherine Kotake, regional direktör för region mitt Trafikverket.
I planen finns också en ny anslutning till Gävle hamn med, någon SVT Gävleborg tidigare har berättat om.
En satsning som ska genomföras är att tågsträckan Uppsala–Stockholm får fyrspår istället för dagens dubbelspår.
E4:an norr om Hudik och väg 56 prioriteras
Vad gäller vägar så har E4 norr om Hudiksvall länge kallats för ”dödens vägsträcka”. Av dom 20 dödsolyckor som inträffat de senaste 10 åren på E4 genom Gävleborg har 11 inträffat mellan Hudiksvall och Gnarp. Nu vill man också förbättra säkerheten på den sträckan.
För att få ner olycksantalet vill man skapa mittseparerade på farliga sträckor på av E4:an, E:16 och väg 56.
Även den omtalade väg 56 mellan Gävle och Katrineholm finns med i prioriteringen.
– Vi har en ny föreslagen sträckning från Hedesunda till Valbo/Gävle på E16, säger Catherine Kotake.
Totalt handlar Trafikverkets förslag om vad drygt 620 miljarder kronor för hela landet ska användas till för infrastrukturåtgärder mellan 2018 och 2029. Transportplanen kommer att skickas ut på remiss innan regeringen tar beslut om planen i mars 2018.
MISSA INTE: Så får du dina lokala nyheter i SVT:s app