Beskeden kom vid en pressträff på regenringskansliet Rosenbad på tisdagsmorgonen. Medverkade gjorde finansminister Elisabeth Svantesson (M), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Den sistnämnde gav besked som kan definieras som ömsom vin, ömsom vatten för Västernorrlands del.
Å ena sidan blir det alltså grönt ljus för ytterligare satsning på och kring Sundsvalls resecentrum. Det handlar bland annat om nya spår, nytt kontaktledningssystem, nya perronger en inglasad gångpassage över spåren.
Trafikverket ska också börja förbereda för den planerade vändslingan på Botniabanan i Västeraspby i höjd med Kramfors-Sollefteå flygplats.
”Utgår inte ur planen”
Men när det gäller dubbelspåret från Sundsvalls central söderut mot Dingersjö skickade regeringen tillbaka ärendet till Trafikverket för fortsatt utredning beträffande den första etappen Sundsvalls C-Kubikenborg.
– Jag vill vara tydlig med att de här delarna inte utgår ur nationell plan. Men det handlar om kraftigt ökade kostnader, därför måste de utredas vidare, säger Andreas Carlson (KD).
Kostnadsökningar
Enligt regeringen handlar det om beräknade kostnadsökningar på 15-30 procent för sex objekt – däribland dubbelspåret söder om Sundsvall – som gör att regeringen ”återremitterar” dem till Trafikverket för fortsatt utredning fram till senast 19 maj.
– Nu ska Trafikverket titta på hur kostnaderna skulle kunna sänkas, om det finns möjlighet till medfinansiering – eller möjligtvis både och, säger Andreas Carlson.
Statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Sundsvall under valrörelsen 2022. Då gav han ett rakt besked på SVT:s fråga om en moderatledd regering skulle verka för ett fullt utbyggt dubbelspår på Ostkustbanan till 2035:
– Ja! Det är det enkla svaret.
Se och hör intervjun här nedan.