Beskedet i riksdagen från Andreas Carlson (KD) infrastrukturminister var nog mer kalldusch för kommunerna och regionerna längs sträckan.
Svar 2026
Besked om dubbelspår längs hela den 40 mil långa sträckan kommer nu möjligen 2026. Andreas Carlson, (KD), ansvarig minister, hänvisade till Trafikverkets planering samt det regeringsförslag som kommer i höst.
Peder Björk menar att regeringen nu måste agera.
– Det är ju fullt möjligt att regeringen ger Trafikverket ett särskilt uppdrag för Ostkustbanan, säger han.
Halva restiden
Enligt bedömningar skulle kapaciteten kunna fyrdubblas och restiden mellan Sundsvall och Stockholm kunna bli strax över två timmar om staten satsade på dubbla spår.
Glenn Nordlund, ordförande i Nya Ostkustbanan, var besviken efter ministerns besked i riksdagen idag.
– Det här är den viktigaste infrastrukturfrågan för länet, säger han, och menar att hög kapacitet på Ostkustbanan är avgörande för de stora satsningarna som planeras i norra Sverige.
Bolaget Nya Ostkustbanan ägs av kommunerna och regionerna längs sträckan.
Debatten om Ostkustbanan har pågått nu i många år, under blåa regeringar och under röda. Vad är det det sitter fast i?
– Ja, det är en bra fråga, säger Peder Björk (S), kanske har vi hamnat i skuggan av andra stora projekt i landet.