Infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) till vänster och riksdagsledamoten Peder Björk (S) till höger, båda i riksdagens kammare.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Var är spaden, ministern?” – till höger Peder Björk (S), riksdagsledamot från länet, som ville ha besked i frågan om dubbla spår på Ostkustbanan. Till vänster Andreas Carlson (KD) infrastrukturminister. Hör hur det gick i klippet. Foto: svt

Besvikelse efter uteblivet besked om dubbelspår på Ostkustbanan – inga svar från ministern

Uppdaterad
Publicerad

Två gånger har statsminister Ulf Kristersson (M) gett samma löfte – Ostkustbanan ska vara fullt utbyggd 2035.

På fredagen krävde riksdagsledamoten Peder Björk (S) från Västernorrland besked när regeringen tänkte uppfylla löftet om dubbla spår längs sträckan senast 2035. Men nu talar det mesta för att ett besked skjuts på framtiden.

Beskedet i riksdagen från Andreas Carlson (KD) infrastrukturminister var nog mer kalldusch för kommunerna och regionerna längs sträckan.

Svar 2026

Besked om dubbelspår längs hela den 40 mil långa sträckan kommer nu möjligen 2026. Andreas Carlson, (KD), ansvarig minister, hänvisade till Trafikverkets planering samt det regeringsförslag som kommer i höst.

Utbyggnad av Ostkustbanan

Peder Björk menar att regeringen nu måste agera.

– Det är ju fullt möjligt att regeringen ger Trafikverket ett särskilt uppdrag för Ostkustbanan, säger han.

Halva restiden

Enligt bedömningar skulle kapaciteten kunna fyrdubblas och restiden mellan Sundsvall och Stockholm kunna bli strax över två timmar om staten satsade på dubbla spår.

– Ostkustbanan är oerhört viktig, inte minst för möjligheterna till utveckling i Norrland, menar Glenn Nordlund (S) ordförande i Nya Ostkustbanan AB. Den 14:e februari har bolaget styrelsemöte i Sundsvall. Foto: svt

Glenn Nordlund, ordförande i Nya Ostkustbanan, var besviken efter ministerns besked i riksdagen idag.

– Det här är den viktigaste infrastrukturfrågan för länet, säger han, och menar att hög kapacitet på Ostkustbanan är avgörande för de stora satsningarna som planeras i norra Sverige.

Bolaget Nya Ostkustbanan ägs av kommunerna och regionerna längs sträckan.

Debatten om Ostkustbanan har pågått nu i många år, under blåa regeringar och under röda. Vad är det det sitter fast i?

– Ja, det är en bra fråga, säger Peder Björk (S), kanske har vi hamnat i skuggan av andra stora projekt i landet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utbyggnad av Ostkustbanan

Mer i ämnet