Illustration över hur Sundsvalls nya resecentrum ser ut.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På tisdagen gav regeringen grönt ljus för ombyggnationen av stationsområdet på Sundsvalls centralstation. Foto: Trafikverket

Bakläxa från regeringen för planerade dubbelspåret söder om Sundsvall: ”För dyrt”

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen ger klartecken till en satsning på tillgänglighet och nya plattformar vid Sundsvalls resecentrum, och byggplanerna på en vändslinga i Västeraspby norr om Kramfors kan också börja förberedas.

Däremot blir det bakläxa för dubbelspår på Ostkustbanan från Sundsvalls central mot Njurunda.

Beskeden kom vid en pressträff på regenringskansliet Rosenbad på tisdagsmorgonen. Medverkade gjorde finansminister Elisabeth Svantesson (M), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Den sistnämnde gav besked som kan definieras som ömsom vin, ömsom vatten för Västernorrlands del.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Å ena sidan blir det alltså grönt ljus för ytterligare satsning på och kring Sundsvalls resecentrum. Det handlar bland annat om nya spår, nytt kontaktledningssystem, nya perronger en inglasad gångpassage över spåren.

Trafikverket ska också börja förbereda för den planerade vändslingan på Botniabanan i Västeraspby i höjd med Kramfors-Sollefteå flygplats.

”Utgår inte ur planen”

Men när det gäller dubbelspåret från Sundsvalls central söderut mot Dingersjö skickade regeringen tillbaka ärendet till Trafikverket för fortsatt utredning beträffande den första etappen Sundsvalls C-Kubikenborg.

– Jag vill vara tydlig med att de här delarna inte utgår ur nationell plan. Men det handlar om kraftigt ökade kostnader, därför måste de utredas vidare, säger Andreas Carlson (KD).

Kostnadsökningar

Enligt regeringen handlar det om beräknade kostnadsökningar på 15-30 procent för sex objekt – däribland dubbelspåret söder om Sundsvall – som gör att regeringen ”återremitterar” dem till Trafikverket för fortsatt utredning fram till senast 19 maj.

– Nu ska Trafikverket titta på hur kostnaderna skulle kunna sänkas, om det finns möjlighet till medfinansiering – eller möjligtvis både och, säger Andreas Carlson.

Statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Sundsvall under valrörelsen 2022. Då gav han ett rakt besked på SVT:s fråga om en moderatledd regering skulle verka för ett fullt utbyggt dubbelspår på Ostkustbanan till 2035:

– Ja! Det är det enkla svaret.

Se och hör intervjun här nedan.

Ulf Kristersson (M).

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I SVT-intervjun sommaren 2022 svarar Ulf Kristersson väldigt tydligt ”ja” på frågorna om ett fullt utbyggt dubbelspår på Ostkustbanan till 2035. Men nu har alltså regeringen skickat tillbaka ärendet till Trafikverket för ny utredning. Foto: Pierre Ragnehag SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Mer i ämnet