– Det är ett för tidigt aprilskämt! Jag blir mycket upprörd över att ett statligt bolag föreslår att tågen inte bara ska gå förbi Hudiksvall utan hela länet, säger Caroline Schmidt (C), oppositionsråd i Hudiksvall.
SJ menar att ett dubbelspår längs nuvarande sträckning medger för låga hastigheter på grund av sin krokighet och skapar en flaskhals på ostkustbanan. I ett nytt spår väster om centrum skulle de kunna köra förbi i 250 kilometer i timmen.
– Jag ser det inte som en flaskhals genom Hudiksvall och utifrån det kommunala perspektivet så är det oerhört viktigt att de här tågen stannar centralt i Hudiksvall för att både in- och utpendling ska få så stor effekt som möjligt av det här transportsystemet, säger Mikael Löthstam (S), kommunalråd i Hudiksvall.
Ifrågasätter tidsvinst
SJ har snabbtåg som går non-stop mellan exempelvis Stockholm och Göteborg i dag, men att ha en liknande lösning mellan Sundsvall och Stockholm, som också har provats tidigare, tror inte Caroline Schmidt (C) på.
– Nej, jag anser att det inte är försvarligt. Det är så få minuter man tjänar på snabbtågen och i dag finns det fortfarande en flygplats i Sundsvall-Timrå så det finns snabba förbindelser ner till Stockholm från det området, säger hon.
Möte med SJ
Flera kommuner i länet, det kommun- och regiongemensamma bolaget Nya Ostkustbanan och landshövdningen bland andra, ska möta SJ och Trafikverket för att kunna ställa frågor om snabbtågplanerna.
– Att köra förbi samtliga stationer i Hälsingland vore för vår del en katastrof, säger Mikael Löthstam (S).