Alternativet har varit att bygga dubbelspåret längs nuvarande sträckning av ostkustbanan, men Trafikverket har nu fattat beslut välja en ny dragning längre västerut.
Trafikverket ser fördelar i att en ny dragning möjliggör byggnation av en ny tågstation, Gävle Västra, i Tolvfors. En helt ny sträckning gör även att ostkustbanan bättre kan optimeras för att förkorta restider.
– Vi kan även bygga utan att störa befintlig trafik, säger Ragnhild Brändeskär, projektledare på Trafikverket.
I förslaget ligger också att norra stambanan ska följa ostkustbanan upp till Bergby, där spåret viker in mot Ockelbo.
Fem miljarder kronor
Nu väntar en flerårig planprocess där spårens exakta position ska bestämmas. Bygget beräknas kosta fem miljarder kronor. I gällande nationella transportplan som sträcker sig fram till 2029 är 3,6 miljarder avsatt för Gävle-Kringlan. Det betyder enligt Ragnhild Brändeskär att första spadtaget troligtvis kan tas tidigast 2026, medan projektet får slutföras under kommande planperiod på 2030-talet.
– Man får räkna med fyra till fem års byggtid, säger hon.
I slutändan kan nuvarande ostkustbana och delar av norra stambanan rivas, vilket enligt Trafikverket tar bort barriäreffekter som befintlig järnväg utgör i bland annat Forsby och Åbyggeby.