Just nu förebereder sig Gävle kommun för det gigantiska infrastrukturprojektet.
Det här omfattande projektet innefattar dubbelspår norrut enligt två förslag. Att bygga längs det nuvarande spåret i den så kallade östra korridoren eller så längs den helt nya västra som följer E4 norrut.
Gävle Västra anses närmast vara en strategisk perfekt plats för persontrafiken. Människor som jobbar eller besöker sjukhuset kunna enkelt ta tåget hit. Samtidigt är det nära till både till Högskolan och Gavlehovsområdet.
– Skulle vi knyta ihop det här på ett bra sätt med en tågstation här med rätt förbindelser är det många människor som kan hoppa av och på tåg här, säger Jörgens Edsvik (S).
Pågår i många år
Socialdemokraten Jörgen Edsvik är utsedd av kommunstyrelsen till ansvarig för projektet och det råder stor politisk enighet kring det hela. Och eftersom det kommer att pågå över flera val är det viktigt att det pågår oavsett vem som har majoritet.
– Vi har kommit rätt långt, säger Jörgen Edsvik. Kommunen är redo att ta ett beslut att vi vill ha ut ostkustbanan enligt det västra alternativet.
För att det här ska bli möjligt måste projektet in i regeringens nationella trafikplan. Och Gävle kommun arbetar tillsammans med Trafikverket om en gemensam plan för genomförandet – men det är Trafikverket som ska bygga.
Budget på fem miljarder
– Vi håller på och jobbar med ett underlag så det ska bli intressant att ta in det här i den kommande nationella planen, säger Kenth Nilsson, projektansvarig på Trafikverket. Och i dag ligger budget på knappt fem miljarder, det är stora siffor det handlar om.
Vad behövs för att det ska hamna högt upp i den nationella trafikplanen?
– Det krävs att det bedöms ha flera betydelser för utvecklingen. För den lokala och regionala förstås, men det måste vara en viktigt pusselbit för nationella perspektivet också.
När vet vi om det blir av?
– I januari 2018 ska planen vara klar, då gäller den från 2018 och fram till 2029.