Hampus Olander sitter i en bildressin från 1930-talet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hampus Olander från Gävle rustar upp gamla tåg på sin fritid. Här sitter han i sin favoritdressin, anno 1938, från tillverkaren Austin. Hör mer om specialintresset i klippet ovan. Foto: Lari Honkanen/SVT

Gävlebon Hampus älskar dressiner: ”Inget fordon är det andre likt”

Uppdaterad
Publicerad

Hampus Olander från Gävle har ett brinnande intresse för järnväg i alla dess former. Från järnvägens historiska betydelse, till dess beståndsdelar i form av växlar, bromsar, slipers och inte minst dressiner.

– Det är något visst med dressiner, säger han.

Vi träffar Hampus Olander på stora tåghelgen i Jädraås, ett årligt återkommande evenemang som ordnas av Museisällskapet Jädraås-Tallås Järnväg, föreningen som Hampus är aktiv i och som håller liv i den gamla historiska järnvägssträckningen från 1884. Just nu har Hampus hand om föreningens dressiner.

– Det är dressiner som har gått på den här järnvägen förr och en del är över 100 år gamla, det är otroligt häftigt, säger Hampus Olander.

Individuellt tillverkade

En sak som han tycker är spännande med dressiner är att de inte är serietillverkade, utan varje enskild dressin har tillverkats individuellt efter det behov som funnits vid det aktuella tillfället.

– Varje dressin är unik – ingen dressin är den andre lik, säger Hampus Olander.

Speciell behörighet krävs

Men då Hampus bara är 17-år för han än så länge inte framföra dem på egen hand. För det krävs dels att man fyllt 18 år, har gjort en hälsoundersökning, har genomgått en teoriutbildning, samt en praktisk genomgång och förarprov på den specifika dressinen.

– Eftersom varje fordon beter sig olika, krävs det en specifik behörighet för varje enskild dressin, berättar Hampus.

Det är föreningen själv som ansvarar för både utbildning och uppkörning.

Klicka på videoklippet ovan och se när Hampus visar upp sina älskade dressiner!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.