– Det behövs pengar och en långsiktig plan. Om det fortsätter på det här sättet är Gävleborg i ett mycket dåligt läge. Trafiksäkerheten sjunker och det kommer ta längre tid att transportera människor och gods, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.
Ensamt i botten
I nuläget ligger Gävleborg på sista plats i riket gällande vägkvaliteten, där nästan 25 procent av vägarna är ”mycket dåliga”. Dalarna, Jämtland, Norrbotten och Gotland hamnar också i botten där omkring 20 procent av de statliga vägarna anses vara mycket dåliga. Rikssnittet ligger på 12,7 procent.
Fokus på högtrafikerade vägnät
Trafikverket som underhåller Europavägar, riksvägar och länsvägar är medvetna om att vägarna i Gävleborg inte når upp till den satta standarden och har som åtgärdande part inte lyckats vända trenden på flera års tid. Andelen pengar som avsätts till vägarbeten är dock något politiker beslutar om.
– Prioriteringen nu blir att lägga mer fokus på det högtrafikerade vägnätet i länet och då är det främst riksvägarna och Europavägarna. Vi kommer byta ut slitlagret och inte göra större och djupare åtgärder. På så sätt kommer vi åtgärda ännu mer meter väg, säger Marcus Danielsson, enhetschef för väg och bro i Gävleborg och Dalarna på Trafikverket.
Hör Transportföretagen och Trafikverket uttala sig om läget i Gävleborg i klippet ovan.
Det här är analysen
Transportföretagens analys finns i en rapport där det redovisas att 12,7 procent av Sveriges statliga vägar, och nästan 25 procent av Gävleborgs statliga vägar, är i mycket dåligt skick.