Rättelse – tidigare stod det i den här artikeln att det var den här vintern dubbdäcksförbudet skulle införas, det rätta är att det är nästkommande, alltså vintersäsongen 2025/2026.
I Gävle föreslås ett dubbdäcksförbud på Hälsingegatan på test att genomföras till kommande vinter, med start i januari 2026.
Skärpta EU-krav
Genom att införa förbudet ska Gävle kommun nå lägre nivåer av grova partiklar kallade PM10, där dubbdäck anses ha stor påverkan. Detta eftersom EU till hösten förväntas besluta om skärpta krav på luftkvaliteten i stadsmiljöer, som ska vara uppnådda år 2030.
Närhet till skola spelar in
Dubbdäck är vanligt bland de som kör bil på de större gatorna i Gävle. Vid en mätning som gjordes 2022 hade 78 procent dubbdäck på Staketgatan och 74 procent på Hälsingegatan.
Det har även diskuterats om ett dubbdäcksförbud på Staketgatan. Där bedöms ett förbud egentligen har störst effekt på partikelhalten. Men eftersom högstadieskolan Nynässkolan med sin skolgård ligger längs Hälsingegatan, jämfört med gymnasieskolan Vasaskolan längs Staketgatan så bedöms ett dubbdäcksförbud göra mest nytta där, då yngre barn är känsligare för höga partikelhalter.
Beslut på onsdag
På Staketgatan föreslås i stället en hastighetssänkning, vilket också ska leda till lägre halter av luftföroreningar.
För boende på Nynäs, som nästan stängs in av dubbdäcksförbudet på Hälsingegatan finns en lösning.
– Boende kommer fortfarande att kunna komma in och ut med dubbdäck via en del av Hälsingegatan som inte omfattas av förslaget, säger Anders Ekman (C), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Förslaget ska avgöras av politikerna i samhällsbyggnadsnämnden under onsdagen.
Hör mer i videon om förbudsförslaget.