Hiroshi Tanaka

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hiroshi Tanaka har skrivit flera böcker och i många år medverkat i japansk tv – här gör han succé under en mattelektion på Stora Sätraskolan i Gävle. Foto: Amanda Alvarsson / SVT

Japanska superläraren Hiroshi Tanaka på besök i Gävle – gjorde succé på mattelektion

Publicerad

I Japan är han en superkändis bland mattelärare – i veckan undervisade Hiroshi Tanaka på Stora Sätraskolan i Gävle.

– Det viktigaste är att ha kul med barnen, säger han.

Japan placerar sig återkommande högre än Sverige i internationella mätningar av skolelevers matematikfärdigheter. Hiroshi Tanaka, som i Japan är känd för sin förmåga att lära ut matematik, menar att en del av förklaringen är att man i Japan fokuserar på att skapa en optimal lektion – inte optimala lärare.

– På en skola så har alla, även om det är tio lärare, samma lektion. Oavsett vem du går in till så undervisas den på samma sätt, säger Johan Sjökvist, mattelärare på Stora Sätraskolan.

Elevernas fantasi styr undervisningen

Istället för att presentera en matematisk metod och sedan låta eleverna mängdträna genom räkneexempel är det i Japan upp till eleverna och deras egna fantasi att komma fram till hur man ska lösa ett problem. Något som blev tydligt när Hiroshi Tanaka undervisade en entusiastisk klass sexor på Stora Sätra.

– Det går inte att jämföra med något vi är vana vid. Han får eleverna att känna att de verkligen löser ett svårt problem utan att någonsin berätta lösningen för dem. Det är det som är så fascinerande, säger Johan Sjökvist.

– I Japan har vi många metoder för att stimulera elevernas fantasi. När jag pratade med lärarna här så verkar det inte vara samma sak i Sverige. Så det är en viss skillnad, säger Hiroshi Tanaka, som efter lektionen fick ta selfies med flera elever.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.