Japan placerar sig återkommande högre än Sverige i internationella mätningar av skolelevers matematikfärdigheter. Hiroshi Tanaka, som i Japan är känd för sin förmåga att lära ut matematik, menar att en del av förklaringen är att man i Japan fokuserar på att skapa en optimal lektion – inte optimala lärare.
– På en skola så har alla, även om det är tio lärare, samma lektion. Oavsett vem du går in till så undervisas den på samma sätt, säger Johan Sjökvist, mattelärare på Stora Sätraskolan.
Elevernas fantasi styr undervisningen
Istället för att presentera en matematisk metod och sedan låta eleverna mängdträna genom räkneexempel är det i Japan upp till eleverna och deras egna fantasi att komma fram till hur man ska lösa ett problem. Något som blev tydligt när Hiroshi Tanaka undervisade en entusiastisk klass sexor på Stora Sätra.
– Det går inte att jämföra med något vi är vana vid. Han får eleverna att känna att de verkligen löser ett svårt problem utan att någonsin berätta lösningen för dem. Det är det som är så fascinerande, säger Johan Sjökvist.
– I Japan har vi många metoder för att stimulera elevernas fantasi. När jag pratade med lärarna här så verkar det inte vara samma sak i Sverige. Så det är en viss skillnad, säger Hiroshi Tanaka, som efter lektionen fick ta selfies med flera elever.