I augusti presenterade Trafikverket sitt förslag till kommande infrastrukturplan mellan 2018 och 2029. En utbyggnad av ostkustbanan från enkelspår till dubbelspår mellan Gävle och Härnösand finns inte med, något som Nya Ostkustbanan, ett gemensamt bolag som ägs av Region Gävleborg, Landstinget Västernorrland och kommunerna längs sträckan, nu reagerar på.
– Vi känner oss ärligt talat styvmoderligt behandlade av Trafikverket. Självfallet är vi glada över att Trafikverket föreslår att redan påbörjade satsningar runt Sundsvall ska fullföljas. Men när det kommer till nya satsningar är vi besvikna. Vi hade räknat med att några ytterligare etapper skulle kommit med och att den föreslagna satsningen på Gävle Kringlan skulle legat tidigare i planperioden, säger vd Peder Björk i ett pressmeddelande.
Understryker dubbelspår Gävle-Härnösand
Nya Ostkustbanan yttrar sig nu i ett remissvar till regeringen angående infrastrukturplanen. De vill understryka vikten av ett dubbelspår mellan Härnösand och Gävle.
– Genom halverade restider och fyrdubblad kapacitet öppnas för en kraftfull överflyttning från flyg och väg till järnväg. Utöver påtagliga miljö- och klimatvinster ser vi också ökad pendling, vidgade arbetsmarknadsområden, stor bostadspotential och betydande näringslivsnytta. Detta är en satsning som kommer hela Sverige till del, säger Peder Björk.
MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app