I våras skiftade många gymnasieskolor över till distansundervisning för att minska smittspridning av Covid-19. Utbildningsminister Anna Ekström meddelade på onsdagsförmiddagen att regeringen ger gymnasieskolor större möjligheter att gå över till fjärr- och distansundervisning om så skulle behövas. Tanken är att det ska motverka trängsel.
Bäst för eleverna att vara i skolan
Men alla är inte för distansundervisning.
– Inom det yrke jag undervisar är det i princip omöljligt att bedriva distansundervisning. Vad jag förstår är små grupper och vårt läroområde dock undantaget från distansundervisning. Jag tror eleverna mår bäst av att ha skolan som en fast punkt de kan komma till och få undervisning på, säger Per Åkerlund, yrkeslärare inom plåtslageri på Bromangymnasiet.
– Vi lärare är oroliga att det ska bli nån sorts dubbelundervisning där ena halvan av klassen ska vara på distans och andra halvan ska vara på skolan för det blir dubbelt upp med arbete, säger Kalle Sjödin som undervisar i svenska och religion på Bromangymnasiet.
Han fortsätter.
– Ett problem är att elever som har svårigheter i skolan och behöver tät lärarledning i klassrummet tappar den funktionen när de är på distansundervisning, det blir svårare för läraren att ha den kontakten med eleverna.