Nu ska vi ut på tigerjakt… Leif Walter kommer aldrig att bli utnämnd till den Local Hero han är. Men utan honom hade inte musiklivet i Gävleregionen tagit fart och varit så livligt och självklart som det är i dag.
Blott 22 år gammal ordnar Leif Walter fredagen den 4 juni 1971 den allra första musikfestivalen i Boulognerskogen i Gävle. Han har samma år startat Mora Träsk och bandet behöver helt enkelt en spelning. Vad göra? Ta tag i saken själv. Och det har präglat Leif Walters karriär sedan dess – gör det själv.
Så med en budget på 200 kronor, där det mesta är utlägg för presenning utifall det blir regn, kör han igång det som kommer att bli startskottet för den moderna musikrörelsen i Gävle. Han står också för ett entreprenörskap vi 2019 kan se förvaltas vidare av lokala artister som Slim Vic, Ida Long och David Lehnberg. Ett eget uttryck som är djupt rotat här i regionen.
Inspirerades av Woodstock
Leif Walter kontaktar bland annat de då lokala artisterna Mobben och den då 19-åriga Tomas Ledin som också spelar på den klassiska festivalen 1971 som har tydlig inspiration från hippieklassikern Woodstock i USA och proggens Gärdes-festival i Stockholm.
Det är inte alldeles självklart att den nyare generationens musiker och artister i Gävleregionen har koll på vidden och betydelse av den festivalen och vilka hinder som skulle övervinnas av Leif Walter för att få den att bli av. Inget studieförbund eller Gävle kommun brydde sig om de ungas musikintresse om det inte var fiol eller klarinett i stråkorkestern förstås. Och det skulle dröja över tio år innan Musikhuset ens kom på tal.
Raggare tände eld på träd
Alla rockande unga män och kvinnor sågs med stor skepsis av vuxenvärden och den konservativa raggarkulturen såg heller inte med blida ögon på de nya och subversiva. Raggarna försökte bland annat tända eld på ett träd under festivalen och deras hat mot konkurrerande ungdomskultur höll i sig in på 1980-talet när punkarna fick smaka på deras ilska mot det nya och oliktänkande.
Mora Träsk fyller 50 om två år
Det fanns förstås heller inget internet, mobiltelefoner eller datorer för kommunikation. Så det behövdes en vilja och övertygelse utöver de vanliga för att ordna med allt. Och de hade Leif Walter och han har fortfarande stora delar av den glöden kvar eftersom han snittar på omkring 75 spelningar om året med sitt barnband fortfarande. Nästa helg har han till exempel två spelningar i Stockholm, en i Västerås och en i Köping. Att slå av på farten är inte aktuellt, åtminstone i två år till fortsätter han. För vi vet att han gärna vill hålla på i 50 år vilket Mora Träsk fyller 2021.
Innan Leif Walter hunnit bli 30 har han också startat en inspelningsstudio i ett gammalt nerlagt bageri på Södra Prästvägen i Hille 1977. Vikten av den går heller inte att överskatta. Mängder av band har spelat in där och det var det enda stället norr om Stockholm där det fanns utrustning för att dokumentera hur det faktiskt lät av musiken i vårt område. Att spela in hemma eller i replokalen som man gör nu var inte ett alternativ. Den inspelningsutrustning som behövdes var alldeles för dyr och otymplig för att gemene man skulle kunna hantera den över huvud taget.
Över en miljon sålda album
Flera av Mora Träsks åtta rockplattor är inspelade där, men även PF Commando, Di Leva och Lolita Pop tar sina första steg i Walters studio. Där fanns också en kassett-kopiering som gick på högvarv så de lokala banden kunde få ut sina inspelningar enkelt och smidigt.
Förutom att ha startat allt inom den moderna i musiken i Gävleområdet har han arbetat med det mest oglamourösa du kan göra inom nöjesbranschen sedan 1980 – barnkultur. I dag kommer småbarnsföräldrar som tidigare kom med sina föräldrar till hans konserter. Så han har satt och sätter fortfarande starka avtryck på mängder av människor över generationsgränserna.
Leif Walter har sålt över 1 300 000 barnalbum och gjort över 5 000 liveframträdanden.
Så stort grattis Leif Walter, nu ska vi ut på tigerjakt…