Om fyra år är det meningen att den olycksdrabbade sträckan av E4 mellan Vattrång och Gnarp i Nordanstig ska dras om och bli en så kallad 2 + 1-väg. Men Nordanstigs kommun ville ha en fyrfilig väg, en så kallad 2 + 2-väg.
– Vi ser ju hur 2 + 1-vägen mellan Gävle och Söderhamn fungerar. Den upplever jag som en katastrofväg, den är väldigt illa ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Vissa helger fungerar den inte och man måste stänga av omkörningsfilen. När arbetspendlingen är som störst fungerar det inte heller bra. Det blir olyckor och det tar lång tid att ta sig fram, säger Ola Wigg (S), kommunstyrelsens ordförande i Nordanstigs kommun.
För lite trafik
Trafikverket menar att trafikmängden är för liten på sträckan för att det skulle vara tal om en fyrfilig väg. Idag är det 8-9000 bilar på ett medeldygn och det skulle krävas 13000 för en 2 + 2-väg, enligt Trafikverket.
För att ändå få en fyrfilig väg har Nordanstig arbetat för att dom tillsammans med andra berörda kommuner och regioner skulle vara med att finansiera den extra kostnaden. Där Region Gävleborg skulle stå för 25 miljoner kronor, men de säger nu nej till det.
– Jag tycker att det är glädjande att Trafikverket höjer standarden med 2 + 1 här, men vi har inte utrymme från vår pott pengar att gå in i den här vägen och det ligger i första hand i den nationella planen och i Trafikverkets pengar, säger Fredrik Åberg Jonsson (V) på Region Gävleborg.
Tror inte på Trafikverkets siffror
För Nordanstigs kommun var det det ett tungt besked att få. De menar att trafikmängden kommer att öka långt tidigare än Trafikverkets prognoser.
– I det här skedet med 2 + 1-väg blir det att man säkerhetsställer en kraftigt åtdragen midja mot Norrland och det är framförallt de företag som bedrivs med att frakta varor som är de stora förlorarna, men även för de som arbetspendlar har det stor betydelse för, säger Ola Wigg (S).