Hela området här vid centralstationen i Gävle kommer att se helt annorlunda ut om drygt tio år. Bland annat ska två spår till byggas ut mot brandstationen och hela området där bussar och Fältskärsleden går måste tas bort eller göra som.
Idag blir järnvägen till en barriär som går rakt igenom stan och delar den. Men att centralstationen ska ha samma placering är en förutsättning.
Tittar på Uppsala och Västerås
– Vi är väldig mån om att centralstationen ska ligga där den ligger i dag, säger Harald Knutsen, samhällsplanerare vid kommunledningskontoret i Gävle. Men för att bryta den här barriärkänslan är det viktigt att vi kan bygga samman båda sidor av stationen med varandra.
Man tittar just nu mycket Uppsala där man arbetade i många år med att bygga om stationsområdet och Västerås där man också planerera för en ny.
Tågstopp i Hagsta
– Uppsalas är lite neutral i sin utformning medan Västerås är mer spejsad, säger Harald Knutsen. Men båda handlar om att skapa en mötesplats och bygga ihop två sidor av en stad, precis som här.
Den nya centralstationen och det planerade dubbelspåret i den så kallade västra korridoren får också påverkan på Gävle kommuns ytterområden, bland annat öppnas en möjlighet för ett tågstopp i Hagsta, ett stopp som skulle kunna möjliggöra för pendlare i Norrsundet-Bergby-Hamrånge, både söderut och norrut.
– Får vi ett tågstopp här så kan vi ju pendla på ett helt annat sätt, säger Tommy Berglund i Hamrångegruppen som arbetar för att tillvarata bygdens intressen. Det skulle ge stora möjligheter att få mer folk hit.