När det brann som mest i Sverige i somras kunde inte Sjöfartsverkets rödvita helikoptrar hjälpa till med släckningsarbetet. De saknar helt enkelt en krok för att kunna lyfta utrustning för vattenbombning.
På uppdrag av regeringen har nu myndigheten utrett vad som krävs för att de nuvarande sju helikoptrarna ska kunna delta i släckningsarbete. Sjöfartsverket har kommit fram till att en teknisk modifiering skulle kosta 18 miljoner kronor i en engångskostnad och en årlig kostnad på 12 miljoner kronor.
Sjöfartsverket tycker dock inte att en sådan investering räcker. De föreslår i första hand att myndigheten får ökat anslag för att kunna köpa tre eller fyra nya helikoptrar och etablera en sjätte bas i Norrlands inland.
Halv miljard i investering
I dag är insatsberedskapen i området försämrad under delar av året, enligt Sjöfartsverket. En till bas och fler helikoptrar skulle leda till större möjligheter att bistå polis, räddningstjänst och försvaret i olika uppdrag.
– I nuläget har vi för få helikoptrar och för glest mellan baserna i norra Sverige för att fullt ut tillgodose Försvarsmaktens behov. I praktiken befinner sig alltid en av de sju nuvarande helikoptrarna på tungt underhåll, vilket innebär att systemet är känsligt för störningar. Detta förhållande kan förbättras genom vårt förslag som innebär att en sjätte helikopterbas etableras i Norrlands inland, säger Katarina Norén.
Nya helikoptrar och en ny bas beräknas kosta omkring en halv miljard, och därefter runt 90 miljoner kronor per år.
Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar
- Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar är baserade på fem baser i landet (Säve, Kristianstad, Visby, Norrtälje och Umeå) och är resurser för statlig sjö- och flygräddning för hela det svenska territoriet. De utför uppdrag både över land och över vatten.
- Räddningshelikoptrarna är i beredskap dygnet runt, året om och bemannas av fyra personer: två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare.
Källa: Sjöfartsverket