Planen är att forskningen ska leda till färre driftstörningar, oplanerade stopp och förseningar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Så ska utbyggnaden av Ostkustbanan prioriteras

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket har nu presenterat ett nytt förslag för utbyggnad av Ostkustbanan. De vill se ett dubbelspår från Gävle till Sundsvall och sträckan Hudiksvall–Sundsvall ska prioriteras.

– Där får vi bäst effekt så fort som möjligt, säger Hans-Olov Åström på Trafikverket.

Trafikverket har tagit fram ett förslag till strategi och utbyggnadsordning för ny järnväg på sträckan Gävle–Sundsvall–Härnösand–Västeraspby (norr om Kramfors), längs Ostkustbanan och Ådalsbanan. Trafikverket anser att Ostkustbanan idag har en bristande standard och ett stort behov av att effektiviseras.

– Sträckan har låg kapacitet och bara ett spår. Det gör att man inte kan trafikera med så många tåg som önskas. Det är ganska krokigt, vilket gör att restiderna blir långa, säger Hans-Olov Åström, utredningsledare hos Trafikverket.

Utbyggnad av Ostkustbanan

Trafikverkets förslag är att det ska bli dubbelspår från Gävle till Sundsvall, och det skulle spara upp emot en halvtimme i restid. Sträckan har delats in i sex etapper där Hudiksvall–Sundsvall ska prioriteras.

Hör honom berätta om planerna för Ostkustbanan i klippet här ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utbyggnad av Ostkustbanan

Mer i ämnet