– Vi vill ju att Ostkustbanan ska komma högre upp i rankingen över olika investeringar som riksdag och regering ska fatta beslut om, allra helst ska den vara först, säger Per Bill landshövding i Gävleborg som var en av de som åkte med på tågresan.
Dubbelspår mellan Gävle och Härnösand i fokus
För ungefär ett år sedan bildade Region Gävleborg tillsammans med Landstinget Västernorrland och flera kommuner det gemensamma bolaget ”Ostkustbanan 2015 AB” med förhoppningen att skynda på utbyggnaden av ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand.
Idag bjöds bland annat representanter från riksdagen, regionpolitiker och Trafikverket på en tågresa på mellan Gävle och Sundsvall för att visa upp Ostkustbanan, de problem som finns idag och vinster med att skynda på utbyggnaden.
– Jag ska ju skaffa mig de argument som finns här. Vi har ju oerhörda problem kring de södra och västra stambanorna, men det kan ju inte vara det enda Sverige tänker på. Merparten av våra råvaror kommer från norra Sverige och det bor människor kring hela norrlandskusten. Vi måste ge de acceptabla möjligheter att flytta sig utan att använda bil och flyg, säger Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson (MP).
Stockholm – Sundsvall på två timmar
Enligt Gävleborgs landshövding Per Bill är utbyggnaden av Ostkustbanan en av de viktigaste satsningarna i länet.
– Det skulle betyda att sträckan Sundsvall – Stockholm skulle ta 2 timmar istället för runt 4 timmar som det tar idag. Det innebär att du med lätthet kan bo i Hudiksvall och pendla till jobb i till exempel Uppsala, Stockholm eller Gävle, på ett helt annat sätt än du kan göra idag, avslutar Per Bill.