Det har brunnit längs med järnvägen sedan onsdag eftermiddag, men räddningstjänsten har ännu inte fått bukt med bränderna, som tros ha startas genom att gnistor från förbipasserande tåg som bromsar har satt fyr på den snustorra växtligheten.
10 brandstationer, omkring 50 brandmän från Hälsingland och Gästrikland, arbetade under torsdagen med att släcka skogsbranden, som strax efter kl 17 på torsdagen var omkring 2 kilometer lång längs järnvägsspåret.
Lugn natt mot fredag
Under fredagsmorgonen är räddningsledning och stab ute vid brandplatsen för att uppdatera sig på läget. Men natten ska ha varit lugn och begränsningslinjerna håller. På vissa ställen ska brandpersonal kunnat gå in i brandområdet.
Fyra av MSB:s totalt tolv helikoptrar hjälper till med att vattenbomba branden. Det är den enda branden i landet just nu där MSB hjälper till, uppger myndighetens presstjänst på torsdagskvällen.
”Hot spots” mitt i brandområdet är det stora problemet för räddningstjänsten i nuläget.
– På en skala 1 till 10 har den här branden en 9 som svårighetsgrad, säger räddningsledaren Hans Nornholm.
Det är framförallt att det är så torrt i marken, tillsammans med vinden, som ställer till det för släckningsarbetet.
Hör Hans Nornholm berätta om svårigheterna i släckningsarbetet i videon ovan.
Kommunen i beredskapsläge
Ljusdal kommun stöttar räddningstjänsten på olika sätt och har gått upp i beredskapsläge.
– Vi hjälper bland annat till med att se till att de brandmän som jobbar får mat från vårt storkök, berättar avgående kommunchefen Nicklas Bremefors.