I Trafikverkets förslag till nationell transportplan för perioden 2022-2033 hade satsningen på fyra mil dubbelspår norr om Gävle skjutits på framtiden. Förslaget väckte kritik.
På måndagen presenterade regeringen sitt beslut och där har man dock skjutit till fem miljarder kronor till Ostkustbanan.
– Hela Ostkustbanan är otroligt viktig. Det är en central del för regeringens satsning på att bygga ut järnvägssystemet, därför har vi med satsningen på Gävle-Kringlan till skillnad från Trafikverket, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid en presskonferens under måndagen.
Byggstart beräknas ske mellan 2025 och 2027. Trafikverket har tidigare sagt till SVT att man får räkna med fem års byggtid.
Dubbelspåret är betydelsefullt för näringslivet, enligt Mellansvenska handelskammaren:
– Det som är bra är att det märks tydligt att vi är lyssnade på, till exempel när det kommer till utökningen av satsningen på Ostkustbanan Gävle-Kringlan, kapacitetsförstärkningar på Dalabanan, Bergslagsbanan och investeringar i nya isbrytare säger Stina Snitt, vd.