Mamduh Halawa ville göra något annorlunda under sitt sommarlov och valde därför att skriva en bok om sociala medier. Efter att han har sammanfattat tidigare forskning har han kunnat konstatera att sociala medier påverkar vårt minne och välmående både positivt och negativt.
– Företagen bakom sociala medier har psykologiska knep som manipulerar oss på olika sätt. De spelar på att användaren får en känsla av att de blir socialt godkända, säger Mamduh Halawa.
Bekräftelse och närhet
Vinsten med sociala medier är att man kan skapa ett nätverk av människor som kan ge en bekräftelse och närhet. Mamduh berättar att i 80 procent av inläggen pratar människor om sig själva i positiva ordalag – i normala konversationer pratar man bara om sig själv till 30 procent.
– Problemet är att man tar del av den positiva informationen om andra och då tolkar hjärnan automatiskt att den här informationen som är mest tillgänglig är sann, vilket redan där blir fel.
Sämre betyg och inlärningssvårigheter
De som använder sociala medier väldigt mycket blir mindre fokuserade och tenderar att få sämre betyg i skolan.
Mamduh menar också att trots att forskning visar att sociala medier är beroendeframkallande och leder till negativa konsekvenser så fortsätter man att vara aktiv.
I klippet ovan får du reda på varför och hur vi dras till något som egentligen kan få oss att må dåligt.