Mynak inrättades den 1 juni 2018 och har 17 anställda. Enligt anmälan, som SVT tagit del av, handlar problemen bland annat om hög arbetsbelastning och stor personalomsättning. Myndigheten, som är specialiserad på arbetsmiljökunskap, uppges sakna bland annat rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete och skyddsombud kallas inte till samverkansmöten.
Möts av negativ attityd
Medarbetare beskriver att man möts med en negativ attityd när frågor som rör den egna arbetsmiljön lyfts. Flera medarbetare vill byta jobb om läget inte förbättras.
SVT har bett om en intervju med generaldirektören Nader Ahmadi, men endast erbjudits en skriftlig kommentar utan möjlighet att ställa motfrågor. Så här skriver Nader Ahmadi:
”Det är bra att frågorna kommer upp på bordet. Myndigheten är i en uppstartsfas och ännu inte fullt bemannad. Samtidigt som vi bygger upp myndigheten, med allt vad det innebär, har vi haft en hög ambition att leverera på våra uppdrag. Det har varit en balansgång. Vi jobbar nu med att arbeta fram lösningar och åtgärder tillsammans.”
Det här är en 6:6a-anmälan
Enligt Arbetsmiljölagen §6 6a har skyddsombudet rätt att snabbt få svar från arbetsgivaren om hur ett arbetsmiljöproblem ska lösas, och vad som händer om det inte åtgärdas.
Paragraf 6 6a i Arbetsmiljölagen beskriver hur det ska gå till när ett allvarligt arbetsmiljöproblem uppstår.
Skyddsombudet ska göra en tydlig skriftlig begäran till arbetsgivaren om att få problemet åtgärdat.
Skyddsombudet ska få ett kvitto på att arbetsgivaren mottagit framställan.
Arbetsgivaren måste sedan inom 14 dagar lämna ett svar på hur problemet ska åtgärdas.
Om arbetsgivaren inte svarar ska skyddsombudet lämna ärendet vidare till Arbetsmiljöverket, som i sin tur bestämmer vad som ska göras åt problemet och om ärendet ska drivas vidare.
Källa: Arbetsmiljöverket