Under sex dagar fram till klockan 11 har medlemmarna i Hamnarbetarförbundet hittills strejkat i hamnen i Orrskär. För att godset, som till 95 procent består av sågade trävaror, ska komma med båtarna har tjänstemännen fått lämna skrivborden för att i stället lasta fartyg.
För bolaget, som tycker att Hamnarbetarförbundet har fått ett bra bud från medlarna, skulle det bli ett besvärligt läge om de tvingas förhandla om löner och anställningsvillkor med två förbund, säger vd Peter Wikman.
– Det skulle kunna vara så att Hamnarbetarförbundet vill jobba två-skift medan Transportförbundet vill jobba tre-skift. Det är en omöjlighet att ha två olika skiftgångar på samma arbete i hamnen.
Ansträngd stämning
Men Hamnarbetarförbundet ser inte ut att ge sig. De har nu varslat om övertidsblockad i Orrskär den 4 och 5 mars. Förutom att konflikten drabbar bolaget ekonomiskt tycker vd:n att den annars goda stämningen också har påverkats på arbetsplatsen.
– De flesta som jobbar här har arbetat i nästan hela sitt yrkesliv i hamnen. De flesta chefer kommer från kollektivet så det är klart att det blir ansträngt i hamnen när vi har en strejk. Jag hoppas att vi kan hitta tillbaka igen till det vi hade innan, säger Peter Wikman.
Hör vd:n Peter Wikman känslosamma svar på hur strejken påverkar bolaget på både lång och kort sikt i klippet här ovan.