I Shahrams fall sökte anhöriga skadestånd från flygbolaget utifrån uteblivet underhåll, då Shahram skickade hem pengar till Iran. Det gick inte att bevisa och skadestånd har uteblivit.
– Problemet med underhåll till Iran är att landet ligger under embargo vilket gör att det inte går att skicka pengar via banköverföringar. Det gjorde att det var svårt att bevisa att det hade skickats hem pengar, säger advokat Stephan Eriksson.
Det finns en preskriptionsfrist på två år för att söka skadestånd från flygbolaget som nu har gått ut. Utöver det förskott på skadestånd som flygbolag är skyldiga att betala ut vid flygkrascher blir det därför ingen kompensation till Shahrams familj.
Förhandlingar med Iran
Parallellt med den juridiska processen med flygbolaget har Sverige, Kanada, Ukraina, Storbritannien och Afghanistan gemensamt försökt att förhandla med Iran om skadestånd till anhöriga till passagerare på planet. Försök som man i början av 2022 gav upp.
– Det gjordes flera försök med Iran under hösten förgäves. Nu återstår bara att ta det vidare till internationella domstolen i Haag. Jag tror att Iran kommer att fällas, säger Stephan Eriksson.
I ett liknande fall där USA sköt ner ett Iranskt flygplan 1988 fick anhöriga 250 000 dollar i skadestånd.
– I dagens valuta vore det mellan 500 000 och 700 000 dollar. Jag kan tänka mig att Iran i det här fallet får betala ännu mer – runt en miljon dollar kanske, säger Stephan Eriksson.