Två generaldirektörer och två ministrar kommer att finnas bland de prominenta gästerna när denna världens första elektrifierade sträcka på allmän väg invigs och som SVT fick teståka förra veckan.
120 miljoner kronor har det kostat att bygga de två kilometerna elväg. Trafikverket betalar 60 procent, industrin resten. Syftet med demonstrationssträckan är att forska och se om det kommer fungera i praktiken att köra lastbilar på el.
Viktigt alternativ till fossilt bränsle
Eftersom 85 procent av all godsbefordran sker på lastbil och den tunga trafiken står för 25 procent av koldioxidutsläppen från fordon så är det viktigt att hitta alternativ till det fossila dieselbränslet.
Det kommer inte heller gå att hitta något annat sätt att distribuera gods så därför är eldriften intressant.
Regeringen har beslutat att Sveriges fordonsflotta ska vara fossiloberoende år 2030, för att minska koldioxidutsläppen som är den största enskilda ordsaken till den globala uppvärmningen.
– Framför allt är det en enorm möjlighet att börja ställa om också den tunga trafiken, att gå över på eldrift, sade Anna Johansson, S, infrastrukturminister.