Mamman valde att bestrida köpen som hon menar är orimliga både vid varje enskilt tillfälle och i sin helhet. Transaktionerna landar på 250 kronor per tillfälle i snitt.
”Ett system byggt för att lura barn” skriver hon i sin anmälan till ARN.
I klippet förklarar Marcus Isgren, ordförande för ARN vad som avgör om man har rätt till återbetalning i dessa ärenden.
Konsumentverket om barns köp i spel och appar
• I regel kan barn som är under 18 år inte ingå giltiga avtal utan vårdnadshavarens tillstånd. Det betyder att barn inte får köpa saker utan att vårdnadshavaren har godkänt det.
• Har ditt barn köpt något i spel eller appar som du inte har godkänt, kan du hävda att avtalet är ogiltigt.
• För att företaget ska kunna kräva betalning av dig behöver de visa att det finns ett godkännande från dig. Kan de inte det är du inte skyldig att betala någonting. Tänk på att kontakta företaget skriftligen, gärna via mejl.
• Har du fått en faktura för ett köp som du anser att du inte ska behöva betala finns möjligheten att bestrida fakturan.
• Har du gett barnet tillgång till ett betalmedel, till exempel lämnat ut koder, lösenord eller registrerat dina kortuppgifter i telefonen som du lånat ut, kan det ses som att du har godkänt köpet.
Källa: Konsumentverket