SVT har pratat med sju olika familjer som drabbats. Flera berättar att deras barn har neuropsykiatriska diagnoser och har svårt att förstå att det handlar om riktiga pengar.
En del har fått tillbaka sina pengar, andra inte. Några vittnar om att de först nekats återbetalning men sedan fått tillbaka pengarna när de anmält till ARN.
Sedan årsskiftet har tolv ärenden gällande otillåtna köp i Roblox registrerats hos ARN, vilket kan jämföras med nio ärenden under hela 2022. Enligt Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter, finns det troligtvis ett stort mörkertal då många inte ens upptäcker köpen.
Nekas återbetalning
SVT har sökt Roblox, som inte kommenterar kritiken men skriver i ett mejl att föräldrar har tillgång till flera inställningar som ökar skyddet mot otillåtna köp. Företaget uppger också att man har direktkontakt med kunder och att man är generös med reklamationer när det är möjligt. I Roblox policy står det dock att köp inte går att reklamera om det inte står i strid med lagen.
Pappan i Stockholm vars dotter handlade för mer än 140 000 kronor har nekats återbetalning av Apple, som i det fallet genomförde transaktionen som en mellanhand. Han driver nu ärendet vidare via ARN.
Även Apple hänvisar till sina säkerhetsinställningar, som gör att en förfrågan kommer till förälderns enhet så fort ett barn försöker göra ett köp.