Projektet, som kallas Roadview, finansieras med EU-medel och omfattar 15 olika partners i sju olika länder men koordineras och leds av forskare på Högskolan i Halmstad.
– Vi har testplatser i flera olika länder, däribland ovanför polcirkeln för att testa vår teknik i vitt skilda väderförhållanden, säger Eren Aksoy, docent vid Högskolan i Halmstad.
I klippet berättar han om vad projektet vill uppnå och hur lång tid som kan dröja innan vi ser självkörande fordon på svenska vägar.
Fungerar bara i optimala förhållanden
Tekniken ligger, enligt Aksoy, en bit in i framtiden. Men redan i dag finns självkörande fordon på vägar i bland annat Kalifornien i USA, där klimatet är gynnsamt för ändamålet.
– Vi vill se om det går att ta de här fordonen från soliga dagar i Kalifornien till dagar med snökaos i Sverige exempelvis, säger Eren Aksoy.
Tekniken ligger i framtiden
Det är i dag lag på att det måste finnas en människa bakom ratten i ett fordon och konceptet med självkörande bilar brottas med en rad etiska dilemman, till exempel vem som ska hållas ansvarig om någon skadas av ett självkörande fordon.
– Det är miljonerkronorsfrågan, vi har inte svaren ännu, säger Aksoy.