Anab Issak, som går svenska för invandrare sitter vid ett bord i ett klassrum. Hon är klädd i en helsvart hijab. Flera skolstolar och en garderob syns i bakgrunden, tillsammans med en stor fönsteröppning som släpper in naturligt ljus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Om man hade två lärare som hjälpte till med ens eget språk” – se vad Anab tänker om vad som skulle kunna förbättra sfi-undervisningen. Foto: Aina Olsson/SVT

Anab var analfabet – här lär hon sig svenska: ”Önskar jag hade kommit längre”

Publicerad

Hon hade aldrig gått i skola tidigare – inte ens hållit i en penna. Nu lär hos sig läsa, skriva och prata på svenska på sfi.

Men hon tror att det skulle gå fortare att lära sig svenska om utbildningen förändras. Här berättar hon vad hon tror behövs för att fler elever ska bli godkända snabbare.

Anab och Fozia har gått två respektive ett och ett halvt år på sfi i Halland.

Fozia är läser nu på den andra av fyra nivåer medan Anab är kvar på den första. Båda tror att det hade gått att lära sig snabbare, om de hade fått mer stöd i undervisningen.

– Jag vill lära mig svenska så att jag kan vara självständig och arbeta, säger Fozia, som utöver tiden på sfi också har praktik och tar hand om sina åtta barn.

Starta klippet för att höra hur Anab och Fozia tror man hade kunnat höja kvalitén på undervisningen.

En delad bild som består av två sektioner. Den vänstra sektionen visar en hand som håller en penna och skriver på ett papper med en gul bakgrund. Den högra sektionen föreställer Karin Sandwall i en sjal, som blickar ut, med outgrundlig bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Karin Sandwall är kritisk till att regeringens förslag om sfi saknar åtgärder som skulle höja kvalitén på utbildningen. Foto: Aina Olsson/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.