Pendlaren Karin Lövgren står framför ett tåg på Halmstad station.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Jag vill ju tänka på klimatet, men när det blir en sådan otrolig prisskillnad börjar man tänka på att ta bilen, säger pendlaren Karin Lövgren. Foto: Jennifer Sandberg

Karin måste betala 12 000 kronor mer med Hallandstrafikens nya taxa

Uppdaterad
Publicerad

Halmstadbon Karin Lövgren pendlar till Kungsbacka två till tre gånger i veckan. Tidigare har hon använt Hallandstrafikens 10X24-timmarsbiljett. Men den biljettypen försvinner från juni och istället tvingas Karin köpa ett årskort. Det blir 12 000 kronor dyrare för henne per år.

– Nu börjar man tänka: ska jag ta bilen istället? säger Karin Lövgren.

När Hallandstrafiken ritade om sina biljettzoner tog Västtrafik över trafikansvaret för Kungsbackaområdet. Det innebär stora prisökningar för pendlare söderifrån till Kungsbacka. Ett årskortet för att pendla mellan Halmstad och Kungsbacka har höjts från 14 977 kr till 19 756 kr.

Tar bort befintlig biljett

Då även 10X24-timmarsbiljetten, som Karin Lövgren i dag använder, försvinner från juni  innebär det ytterligare fördyring för henne.

I klippet hör du vad Karin Lövgren anser om de nya biljettzonerna.

Därför blir det dyrare att pendla till och från Kungsbacka  – se Hallandstrafikens förklaring:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Pendlar man med Öresundståget från Varberg till Kungsbacka passerar man numera in i Västtrafiks trafikområde, där är det ett annat prissystem som gäller. Foto: Jennifer Sandberg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.