Familjen bokade resan innan spridningen blivit så omfattande.
– Vi såg att det över en natt utvecklades jättemycket i det området. Det gör att man blir rädd, man vill ju inte bli sjuk, säger Caroline Petersson.
Resebyrån TripX skriver i ett mejl till Caroline att de är medvetna om uppkomsten av viruset och att det kan: ”Skapa en känsla av oro, men det är tyvärr inget giltigt skäl för avbokning av er resa. Varken hotell eller flygbolag medger någon återbetalning/avbokning i nuläget.”
Caroline Petersson har nu gjort en anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, för att få tillbaka sina pengar.
”Inte resenärens oro som styr”
Resebyrån vill inte uttala sig i det specifika fallet, men säger till SVT att de uppmanar alla att informera sig om fakta från myndigheter samt titta igenom sina reseförsäkringar. Enligt Morten Husby, vd, får resenären själv bilda sig en uppfattning om hen vill resa – men det innebär inte att man automatisk får tillbaka sina pengar.
– Det är inte den enskilde resenärens oro som styr om man ska få en återbetalning eller ej, vare sig det är corona eller andra sjukdomar och kriser som påverkar, säger Morten Husby.
I klippet berättar Caroline Petersson mer om omständigheterna kring resan.