– Det skulle vara både positivt och negativt. Såklart är det en negativ riktning för de som importerar elcyklar men positivt för de svenska tillverkarna, säger Joakim Stenberg, vd på branschorganisationen Cykelbranschen.
Det är efter klagomål om att importerade elcyklar från Kina dumpar priserna på den europeiska marknaden som EU-kommissionen inlett en utredning.
Utredningen ska undersöka om en strafftull på elcyklar från Kina skulle vara aktuell att införa.
LÄS MER: Priset avgörande vid köp av elcykel
”Många är spända”
Huvuddelen av elcyklarna som säljs i Sverige idag är importerade cyklar. Om en strafftull skulle införas finns en risk att elcyklarna blir dyrare, berättar Joakim Stenberg.
– Det är många i branschen som är spända på det hela. Hur kommer det bli? Vad blir beslutet? säger han.
Men på Varbergsföretaget Cycleurope väljer man att inte oroa sig i onödan.
– Det som händer i Bryssel kan jag inte uttala mig om, vi vill bara fortsätta att utveckla en fantastisk produkt, säger företagets vd Jonas Netterström som ser ljust på framtiden efter den senaste tidens rekordsiffror.
LÄS MER: Stort cykelstöd i S-budget
Fördubblat försäljningen
På bara ett år har företaget fördubblat sin försäljning av elcyklar och efter regeringens löfte om en elcykelpremie i höstas har försäljningssiffrorna fortsatt att öka.
LÄS MER: Så tar du del av elcykelpremien
– Det är en enorm utvecklig. De senaste månaderna har försäljningen av elcyklarna ökat med 230 procent, säger Jonas Netterström.
Premien, som regeringen presenterade på cykelföretaget i Varberg tidigare i höstas, skulle innebära att alla som köper en elcykel eller en elmoped får ett avdrag på 25 procent eller max 10.000 kronor.