I Varberg har det länge tillverkats klassiska cyklar så som Monark och Crescent. I dagarna går fabriken in i en ny tidsera – nu börjar man att massproducera elcyklar.
– Det är många som har frågat mig, blir det inte väldigt mycket dyrare att göra det i Sverige? Vi tittade på olika alternativ, men med den kompetensen vi har byggt upp här i Varberg så gör vi det billigare om man jämför med andra som till exempel har tillverkning i Taiwan, säger Tony Grimaldi, vd på Cycleurope.
Läs också: Succé för Halmstads elcykelsatsning
I Varberg finns också sedan tidigare företagets utvecklingsavdelning som ritar och designar alla cykelmodeller – även de som tillverkas i företagets fabriker i Frankrike och Italien.
Vill bli störst i Sverige
Serietillverkningen av elcyklar som företaget nu startar i gamla Monarkfabriken planeras nästa år vara störst i Sverige. Tidigare har företaget haft all elcykeltillverkning i Frankrike, men nu tas alltså delar av produktionen hem till Sverige.
Elcyklar står i dag för sju till åtta procent av den totala cykelförsäljningen i Sverige. Och den ökar snabbt. Tony Grimaldi tror att detta kan leda till fler jobb på fabriken.
– Det kommer att bli stora möjligheter, för nu ser vi att elcykelmarknaden har börjat växa. Jag tror att vi kommer kunna ha 20-30 procent av elcykelmarknaden. Och blir det så, då är det en jättemöjlighet att Varberg får många fler arbetstillfällen i framtiden, säger han.
Provcyklar varje cykel
Stig-Ove Nilsson, som jobbat på fabriken i Varberg i 45 år, är det nålsöga som varje elcykel ska passera innan de släpps ut till affär. Även om mycket i dagens samhälle är styrt av datorer, är han ett levande bevis på att man inte kan ersätta gammal hederlig känsla. Stig-Ove Nilsson provcyklar nämligen alla färdigmonterade cyklar som lämnar det löpande bandet.
– Det kan bli några mil på en dag, säger han.
En av tio blir elcyklar
I Varberg tillverkas 100.000 cyklar per år – varav en tiondel blir elcyklar nästa år. Robban Andersson är en av de montörer som fått utbildning i att montera elcyklar.
– Jag tror det är jätteviktigt att vi gör det. Vi måste hänga med i utvecklingen, säger han.