Cykelmontören Robban Andersson gör i ordning en elcykel vid löpande bandet i Varbergsfabriken. Foto: SVT

Elcykelboom kan ge fler jobb till Varberg

Uppdaterad
Publicerad

Elcykelmarknaden har det senaste året ökat med 50 procent i Sverige. Det kan innebära fler jobb i Varberg när en av Sveriges stora cykeltillverkare satsar på elcykeltillverkning på hemmaplan.

I Varberg har det länge tillverkats klassiska cyklar så som Monark och Crescent. I dagarna går fabriken in i en ny tidsera – nu börjar man att massproducera elcyklar.

– Det är många som har frågat mig, blir det inte väldigt mycket dyrare att göra det i Sverige? Vi tittade på olika alternativ, men med den kompetensen vi har byggt upp här i Varberg så gör vi det billigare om man jämför med andra som till exempel har tillverkning i Taiwan, säger Tony Grimaldi, vd på Cycleurope.

Läs också: Succé för Halmstads elcykelsatsning

I Varberg finns också sedan tidigare företagets utvecklingsavdelning som ritar och designar alla cykelmodeller – även de som tillverkas i företagets fabriker i Frankrike och Italien.

Vill bli störst i Sverige

Serietillverkningen av elcyklar som företaget nu startar i gamla Monarkfabriken planeras nästa år vara störst i Sverige. Tidigare har företaget haft all elcykeltillverkning i Frankrike, men nu tas alltså delar av produktionen hem till Sverige.

Elcyklar står i dag för sju till åtta procent av den totala cykelförsäljningen i Sverige. Och den ökar snabbt. Tony Grimaldi tror att detta kan leda till fler jobb på fabriken.

– Det kommer att bli stora möjligheter, för nu ser vi att elcykelmarknaden har börjat växa. Jag tror att vi kommer kunna ha 20-30 procent av elcykelmarknaden. Och blir det så, då är det en jättemöjlighet att Varberg får många fler arbetstillfällen i framtiden, säger han.

Provcyklar varje cykel

Stig-Ove Nilsson, som jobbat på fabriken i Varberg i 45 år, är det nålsöga som varje elcykel ska passera innan de släpps ut till affär. Även om mycket i dagens samhälle är styrt av datorer, är han ett levande bevis på att man inte kan ersätta gammal hederlig känsla. Stig-Ove Nilsson provcyklar nämligen alla färdigmonterade cyklar som lämnar det löpande bandet.

– Det kan bli några mil på en dag, säger han.

En av tio blir elcyklar

I Varberg tillverkas 100.000 cyklar per år – varav en tiondel blir elcyklar nästa år. Robban Andersson är en av de montörer som fått utbildning i att montera elcyklar.

– Jag tror det är jätteviktigt att vi gör det. Vi måste hänga med i utvecklingen, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.