Marlene Midtvedt Esbjörnsdotter.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur många har sökt vård i Region Hallands digitala plattform under första året? Har det sänkt regionens kostnader för externa nätläkare? Här svarar närsjukvårdens digitaliseringschef Marlene Midtvedt Esbjörnsdotter. Foto: Anton Johansson/SVT

Ett år med Region Hallands vårdchatt – så många har sökt digital vård

Uppdaterad
Publicerad

Sedan ett år tillbaka har hallänningarna kunnat chatta direkt med sin egen vårdcentral och få rådgivning kring sjukdomar eller förnya recept. Så här har det gått hittills, enligt Region Halland.

Hittills har det kommit in över 200 unika sökorsaker till vårdcentralerna och chatten har använts av alla åldersgrupper.

– Det är många föräldrar som har kontakt med barnvårdcentralen, men även äldre, vi har haft en chatt med en användare som var över hundra år, säger närsjukvårdens digitaliseringschef Marlene Midtvedt Esbjörnsdotter.

Har kostnaden för nätläkare sänkts?

Den digitala plattformen har kostat 20 miljoner kronor och ett syfte var att minska Region Hallands flöde av pengar till externa nätläkartjänster.

Hur det har gått ser du i klippet ovan.

Telefonen fortfarande vanligare

Det går däremot inte att urskilja någon större förflyttning från kontakt per telefon till chattkontakt med vårdcentralerna.

– Jag tänker att det är lite tidigt än så länge att dra slutsatser kring det, säger Marlene Midtvedt Esbjörnsdotter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.