Tekniken heter augmented reality – på svenska förstärkt verklighet – och är framförallt etablerat inom spelvärlden. Mest känt är kanske Pokemon go där fiktiva figurer dyker upp i den verkliga miljön du befinner dig i. Två världar smälts samman.
I Pokemon go använder du din platta mobilskärm och får en tvådimensionell bild. Med AR-glasögon blir bilden tredimensionell.
Tio timmars flyg för 15 minuters arbete
Även utanför spelvärlden tar sig AR-tekniken nu in på allt fler användningsområden.
Vi har besökt Laholmsföretaget Lagafors.
Joel Eriksson är en av företagets specialutbildade servicetekniker som tidigare reste jorden runt för att serva och laga reningsutrustning hos kundföretag. Nu är det oftare han kan stanna hemma – och med hjälp av AR-tekniken ändå nästan vara på plats.
– Det är klart att det är enklare om jag själv är där på plats, men om jag slipper flyga tio timmar för femton minuters jobb är det mycket vunnet ändå, säger serviceteknikern Joel Eriksson.
AR-glasögonen
I klippet här ovanför visar han och kollegan Fredrik Lundin hur det går till. Joel styr och instruerar framför datorskärmen och Fredrik utför arbetet med AR-glasögonen på sig.
I det här fallet befinner de sig i lokalerna bredvid varandra i Laholm för att vi ska kunna filma hur det går till.
Men till vardags kan det vara en lokal tekniker med AR-glasögon i Australien, Tyskland eller USA som Joel kopplar upp sig emot.
Krävs bra mobiluppkoppling
– Ute på fältet kan vi ha mindre kompetenta tekniker. Vi behöver inte ha våra servicetekniker sittande på flyg ute i världen. De kan hjälpa fler på kortare tid och miljöpåverkan minskar också i och med att vi inte behöver resa så mycket. säger företagets vd Magnus Elmblad.
Ser du några svårigheter med att jobba på det här sättet gentemot att åka ut på plats?
– Det stora hindret i dag är om kunden inte har möjlighet att koppla sig till internet, beroende på vilket land det är och vad för täckning det är på mobilt bredband. Men det är något som byggs bort efter hand som allt mer digitaliseras, säger Elmblad.