Foto: TT

Den virtuella verkligheten är årets julklapp

Uppdaterad
Publicerad

Årets julklapp är Virtual Reality-glasögon. Men vad är det egentligen? Vi har pratat med värmlänningar som skapar den virtuella världen.

Årets julklapp utses varje år av HUI Research, och har tidigare år varit både videokameran, kokboken och en upplevelse. Årets julklapp är Virtual reality-glasögon.

– Det var hög tid för det tycker jag! Jag skrev B-uppsats om virtual reality 1994, och har bara väntat sedan dess, säger Andreas Stjärnhem, creative director på värmländska Stickybeat, som jobbar med att både skapa och forska på VR.

Läs mer: SVT testar virtual reality

– Jag tror att VR kommer att vara något som man njuter av hemma i soffan, som en film eller ett spel. Ta med sig det på bussen tror jag inte riktigt på, där är nog snarare augmented reality, alltså digitala element ovanpå den verkliga världen, nästa revolution, säger Andreas Stjärnhem.

För den som nu bestämt sig för att ge VR i julklapp till någon kan det vara något av en djungel. Joakim Näzell från Karlstad startade tillsammans med de två andra Karlstadkillarna Marcus Hellman och Henrik Svensson Good Times Studio, som skapar VR-material, och han ser det som att det finns två världar.

– De dyrare anläggningarna blir nog mer för företag och dedikerade gamers som är vana vid hög upplösning. Enklare glasögon som förlitar sig på telefonen är lättare att använda för alla, säger Joakim Näzell.

Han menar att VR fortfarande är i sin linda, även om det har funnits i 20 år. Exakt vad det skulle innebära om det gick hem hos alla är oklart.

– Jag tror inte riktigt att någon vet var vi landar. Men det behöver inte bara vara underhållning, det kan användas till körskoleutbildning och så också, säger Joakim.

Ett växande utbud

Men kommer VR någonsin kunna slå verkliga upplevelser?

– Det tror jag absolut, det handlar bara om att stimulera och lura olika sinnen tillräckligt bra. Den tekniska utvecklingen med telefoner och linser går väldigt fort, vi är inte långt därifrån, säger Joakim Näzell.

Andreas Stjärnhem är något försiktigare.

– Det kommer att kunna vara ett komplement till verkligheten, och absolut konkurrera med den. Men jag tror aldrig att den kommer att kunna ersätta verkliga upplevelser, säger Andreas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.