Klicka på klippet för att höra 2Entertain förklara varför de inte återbetalar biljettköparna. Foto: SVT

Företaget går emot Konsumentverket – återbetalar inte för inställda event

Uppdaterad
Publicerad

Nöjesproducenten 2Entertain från Falkenberg återbetalar inte biljettköpare för inställda evenemang, utan erbjuder istället biljett till en senare föreställning, trots att Konsumentverket menar konsumenterna har rätt till återbetalning.

På biljetten till den inställda föreställningen Åsa-Nisse på Vallarna står ”Vid inställt evenemang återlöses biljetten”. Men ändå väljer företaget att endast återbetala köparna som lagt till avbeställningsskydd och hänvisar till Force majeure.

Enligt Konsumentverket håller inte förklaringen, då de menar att ett företag inte får använda konsumenterna som försäkringsbyrå.

Coronaviruset i Halland

Flera anmälningar

2Entertain är en stor arrangör som tvingat ställa in även flera andra teaterföreställningar – bland annat Häxorna i Eastwick på Cirkus i Stockholm och Stulna kyssar på Lisebergsteatern i Göteborg -  och samtidigt valt att hålla inne på återbetlaningar.

Istället får konsumenterna biljetter till föreställnignar längre fram. Detta har fått flera personer att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

En anmälare skriver:

”Då sällskapet är 70 plus och Coronapandemin fortlöper vet vi inte ens om det blir någon föreställning eller om alla ens lever”

Säger sig inte kunna betala tillbaka

ARN prövar konsumenttvister och rekommenderar företag hur de bör lösa tvisten. Majoriteten av företagen följer besluten, men 2Entertain menar att de inte har möjlighet att återbetala kunderna.

– I alla sammanhang har vi försök att prata med kunder som inte varit nöjda och erbjudit alternativ kompensation. Men just att betala tillbaka pengar kan vi inte göra. Det finns inte pengar till alla, säger Sofia Ekskog, marknad- och försäljningschef vid 2Entertain.

Pilotärende

Allmänna reklamationsnämnden har fram till början av maj fått in drygt 400 anmälningar som rör evenemang som ställts in på grund av covid-19. I juni kommer ett antal pilotärenden plockas ut och beslutas för att bli vägledande för resten av anmälningarna.

Klicka på klippet för att höra 2Entertain förklara varför de inte återbetalar biljettköparna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Halland

Mer i ämnet