På biljetten till den inställda föreställningen Åsa-Nisse på Vallarna står ”Vid inställt evenemang återlöses biljetten”. Men ändå väljer företaget att endast återbetala köparna som lagt till avbeställningsskydd och hänvisar till Force majeure.
Enligt Konsumentverket håller inte förklaringen, då de menar att ett företag inte får använda konsumenterna som försäkringsbyrå.
Flera anmälningar
2Entertain är en stor arrangör som tvingat ställa in även flera andra teaterföreställningar – bland annat Häxorna i Eastwick på Cirkus i Stockholm och Stulna kyssar på Lisebergsteatern i Göteborg - och samtidigt valt att hålla inne på återbetlaningar.
Istället får konsumenterna biljetter till föreställnignar längre fram. Detta har fått flera personer att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
En anmälare skriver:
”Då sällskapet är 70 plus och Coronapandemin fortlöper vet vi inte ens om det blir någon föreställning eller om alla ens lever”
Säger sig inte kunna betala tillbaka
ARN prövar konsumenttvister och rekommenderar företag hur de bör lösa tvisten. Majoriteten av företagen följer besluten, men 2Entertain menar att de inte har möjlighet att återbetala kunderna.
– I alla sammanhang har vi försök att prata med kunder som inte varit nöjda och erbjudit alternativ kompensation. Men just att betala tillbaka pengar kan vi inte göra. Det finns inte pengar till alla, säger Sofia Ekskog, marknad- och försäljningschef vid 2Entertain.
Pilotärende
Allmänna reklamationsnämnden har fram till början av maj fått in drygt 400 anmälningar som rör evenemang som ställts in på grund av covid-19. I juni kommer ett antal pilotärenden plockas ut och beslutas för att bli vägledande för resten av anmälningarna.
Klicka på klippet för att höra 2Entertain förklara varför de inte återbetalar biljettköparna.