I Lindberga församling utanför Varberg kunde konfirmanderna välja mellan tre olika inriktningar: Åkpass, Rom eller äventyr på hemmaplan.
Åkpasskonfirmanderna åker till en nöjespark utomlands, Rom-konfirmanderna åker till Rom och äventyrskonfirmanderna gör aktiviteter på hemmaplan – som gokart, laserdome eller höghöjdsbana.
– Jag tror inte jag skulle lockas lika mycket om det inte fanns något att välja på, säger konfirmanden Stina Borgh 14 år.
Församlingen utanför Varberg har cirka 6 000 medlemmar och skickar årligen ut en enkät ut för att se vad ungdomarna i området är intresserade av – därefter skapar man inriktningar som ska engagera fler.
Kyrkan skapade konfirmations-app
Detta kombineras med mer traditionell konfirmationsundervisning. Passen kan ungdomarna själva boka in sig på – med hjälp av en app som församlingen investerat i.
– Man kan likna det vid när man ska gå och träna och man vill boka in sig på ett pass, då hittar man en tid som passar och det krockar inte när man ska ta sitt moppekörkort eller fira sin födelsedag, säger Sofie Kuchler Lundström som arbetar som präst i församlingen.
”Lägger gärna kostnaderna på våra ungdomar”
De som reser står själva för en del av kostnaden och betalar cirka 3 000 kronor – resten står församlingen för.
– De är både nutiden och framtiden. För oss är de väldigt viktiga. Vi lägger gärna kostnaderna på våra ungdomar, säger Niklas Strandberg.
Men behövs verkligen allt detta för att locka fler ungdomar att konfirmera sig?
– Det handlar inte om att locka utan snarare att möta. Vi vill möta ungdomarna där de är, säger Sofie Kuchler Lundström.