I klippet berättar Jan Andersson om varför syntesterna inte kan mäta körförmåga.
Enligt forskarna på VTI är det cirka 2000 personer varje år som får sina körkort indragna på grund av synfältsbortfall. När det väl har dragits in är chanserna små att få tillbaka det.
Väntar på svar från departementet
Att systemet bör justeras är något som har konstaterats av flera instanser och i juni 2020 tog riksdagen beslut om att möjligheten att testa körförmågan i en simulator bör återinföras. Nu väntar VTI på ett beslut från Infrastrukturdepartementet om hur de ska gå vidare.
Tidigare fanns möjligheten till att testa körförmågan i simulator hos VTI, men den togs bort. Jan Andersson och hans kollegor har följt upp personerna som då fick tillbaka körkortet och konstaterar att en av drygt 200 personer har varit inblandad i en olycka efter det.
Transportstyrelsen: ”Beklagar”
Även Transportstyrelsen menar att syntesterna inte kan mäta den praktiska körförmågan, ändå använder de sig av metoden. De hänvisar till att regelverket nu håller på att ses över och att bollen ligger hos regeringen.
– Vi är medvetna om problemet och det är bara beklaga, tyvärr är vi tvungna att använda det regelverk som finns, säger Witold Pisarek, överläkare på Transportstyrelsen.
Witold Pisarek håller med VTI om att det bästa vore att göra ett körtest i trafiken istället, något som lagen idag sätter stopp för om du saknar körkort eller körkortstillstånd.