Man i korridor

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Det kan innebära att man tappar motivationen för samtliga skolämnen, säger forskaren Olof Sandgren. I klippet förklarar han varför en diagnos är viktig för barn med språksvårigheter. Foto: Anton Johansson/SVT

Forskare sågar Region Hallands sena språkutredningar

Uppdaterad
Publicerad

Att barn i Halland behöver vänta till årskurs fem innan språkutredning tycker Olof Sandgren, forskare i logopedi, är för sent.

– Risken är att eleven tappar motivationen för samtliga skolämnen.

De riktlinjer som Region Halland tagit fram för utredningar av läs- och skrivsvårigheter anger att barn kan utredas först när de börjat i femte klass.

– Det är sent. Den här typen av svårigheter går att märka tidigt, säger Olof Sandgren, docent i logopedi, foniatri och audiologi vid Lunds universitet.

”Fungerar inte i praktiken”

Region Hallands motivering är att skolan ska ta hand om elever med den här typen av svårigheter även om det inte finns någon diagnos på pappret.

– Så tror jag inte det alltid funkar i praktiken, säger forskaren Olof Sandgren.

I klippet berättar han om vilka risker en utebliven diagnos kan innebära för barn med läs- och skrivsvårigheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.