Intresset för fritidsbåtar är större än någonsin, inte minst på grund av pandemin. Enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning finns det i landet 561 000 fritidsbåtar med någon form av motor.
De totala utsläppen från svenska fritidsbåtar beräknades 2019 till cirka 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten, enligt siffror från Transportstyrelsen. Värst är de äldre tvåtaktsmotorerna med den gamla förgasartekniken, som saknar direktinsprutning.
– Det är absurt att det ska vara så. Jag tycker man skulle kunna ställa krav på att fasa ut tvåtaktsmotorerna, säger Anna-Lisa Wrange, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet.
”Svårt att driva igenom”
Men ett lagstadgat förbud är inte aktuellt enligt miljöminister Per Bolund (MP).
– Jag och regeringen ser i nuläget att ett förbud mot tvåtaktsmotorer skulle vara svårt att driva igenom och riskera att strida mot reglerna för EU:s inre marknad, skriver han i ett mejl till SVT Nyheter.
I klippet får du veta varför fritidsbåtshamnen är en plats med hög miljöpåverkan.