– Jag tycker att man skulle kunna ställa krav på att fasa ut tvåtaktsmotorerna, säger Anna-Lisa Wrange, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet. Hör henne berätta mer i videon. Foto: TT/SVT

Forskaren: Båthamnen ”hotspot” för miljöpåverkan

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 100 000 äldre tvåtaktsmotorer är fortfarande i bruk i Sverige. Motorerna släpper ut 30 procent av drivmedlet oförbränt rakt ut i vattnet – och något förbud är inte i sikte.

Intresset för fritidsbåtar är större än någonsin, inte minst på grund av pandemin. Enligt Transportstyrelsens båtlivsundersökning finns det i landet 561 000 fritidsbåtar med någon form av motor.

De totala utsläppen från svenska fritidsbåtar beräknades 2019 till cirka 177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten, enligt siffror från Transportstyrelsen. Värst är de äldre tvåtaktsmotorerna med den gamla förgasartekniken, som saknar direktinsprutning.

Kusten och klimatet

– Det är absurt att det ska vara så. Jag tycker man skulle kunna ställa krav på att fasa ut tvåtaktsmotorerna, säger Anna-Lisa Wrange, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet.

”Svårt att driva igenom”

Men ett lagstadgat förbud är inte aktuellt enligt miljöminister Per Bolund (MP).

– Jag och regeringen ser i nuläget att ett förbud mot tvåtaktsmotorer skulle vara svårt att driva igenom och riskera att strida mot reglerna för EU:s inre marknad, skriver han i ett mejl till SVT Nyheter.

I klippet får du veta varför fritidsbåtshamnen är en plats med hög miljöpåverkan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kusten och klimatet

Mer i ämnet