Totalt omsatte handeln i Halmstads stadskärna 1 939 miljoner kronor under 2017. En liten uppgång med 0,2 procent från året innan. Det visar rapporten Cityklimatet som tagits fram av branchorganisationen Fastighetsägarna och konsultföretaget WSP. Stefan Petersson är ordförande för Halmstad City, som arbetar för en god handel i stadskärnan, och han är trots allt inte förvånad över ökningen.
– Även om köpcentrum tagit marknad tror jag det också varit nyttigt genom att fler människor tar sig till Halmstad, när det nu finns ett större utbud. Som det känns tror jag handeln i centrum kommer fortsätta öka i takt med att vi blir duktigare, säger Stefan Petersson.
Är det här ett tecken på att det finns plats både för ett köpcentrum utanför staden och en centrumhandel?
– Det är en balans och det får inte bli för många köpcentrum. Det kommer att urholka det både för köpcentrum och citykärnan, säger Stefan Petersson.
De stora vinnarna
Hans bild är ändå att affärer som säljer kläder inne i centrum får det allt tuffare genom konkurrens både från köpcentrum och internethandel. Restauranger och kaféer är de stora vinnarna.
– Det är viktigt att vi inte bara har sådant. Men jag tror vi kan hitta nya affärsmodeller för klädesaffärerna som gör att det kommer att lyfta igen, säger Stefan Petersson.
I klippet ovan förklarar han varför han inte är direkt förvånad över den ökade centrumhandeln.